• Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt
  • Facebook
O Klasę Wyżej
  • Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt

Blog

Strona główna » Blog » Ja Rodzic

Ja Rodzic

  • Wysłane przez oklasewyzej
  • Kategorie Blog
  • Data 28 września 2021

Nie ma jednego sposobu na „dobre wychowanie dziecka”

DLACZEGO?

Ponieważ każdy człowiek jest inny, tym samym każde dziecko jest inne. Skoro wychowanie jest działaniem tak skomplikowanym, to po co pisać kolejny raz na ten temat? Może dlatego, że być może właśnie TY Rodzic znajdziesz w nim chociaż jeden sposób na krzyk swojego dziecka lub też tak zmodyfikujesz „sposób”, który zaproponuję, że będzie dla Ciebie skuteczny. Informacja pocieszająca: Tylko dzieci mające głęboką więź z rodzicami reagują w sytuacjach stresujących tak jak na ich wiek przystoi (krzyczą, biją, plują itd.). Wszelkie niewłaściwe zachowania są dowodem zaufania wobec rodziców, wobec ich miłości. Znamy wszyscy wypowiedzi typu „w szkole to on jest bardzo grzeczny, ale w domu niestety nie”. Tam gdzie brakuje poczucia bezpieczeństwa i zaufania pojawia się zachowanie „jak aniołek”.

Jeżeli widzę dziecko, które zachowuje się jak przysłowiowy aniołek wtedy podejrzewam,
że więź z rodzicami nie jest podbudowana poczuciem bezpieczeństwa.

KRZYK, TUPANIE NOGAMI, PŁACZ, GRYZIENIE, BICIE INNYCH DZIECI LUB DOROSŁYCH.

Czy spotkałeś się z takim zachowaniem swojego dziecka? Pewnie odpowiesz TAK. Widziałeś takie zachowania u innych dzieci? TAK. Jednym słowem z tym problemem nie jesteś sama/sam, dotyka on większości rodziców. To fakt mało pocieszający. Jak nakłonić dzieci do tego aby zachowywały się właściwie, szły spać o właściwej porze, sprawnie ubierały się idąc do przedszkola lub szkoły, nie oglądały ciągle telewizji, odrabiały lekcje itd. Niełatwo znaleźć dobry sposób.

Jak reagujesz najczęściej?

Najpierw prośba, potem groźba, w końcu krzyk – krzyk Twój, krzyk Twojego dziecka a może nawet płacz. Jaki więc jest skuteczny sposób a jednocześnie sposób pełen wzajemnego szacunku? Jestem przeciwniczką klapsów, bo uderzają w godność człowieka i przeciwniczką wszelkich kar. Nie stosowałam ich nigdy w wychowaniu własnego dziecka. Jak byś się czuła/ czuł gdybyś usłyszała „nie mów do mnie takim tonem! Idź do drugiego pokoju i nie wracaj dopóki się nie uspokoisz”. A dzieci słyszą to bardzo często. Wiadomo jednak, że wychowanie bezstresowe już było i nie przyniosło spodziewanych rezultatów. Dlatego proponuję inną drogę. Drogę będącą kompilacją różnych metod wychowawczych i sprawdzoną w praktyce. Nazywam ją NDI.

Jest to NAUKA DZIĘKI INSTRUKCJOM (NDI). Nauka umiejętności odpowiedniego zachowania pozostaje na długo, nawet na całe życie. Kara powstrzymuje nasze zachowanie na krótko. Zadaniem NDI jest nie tylko uciszenie dziecka gdy krzyczy, lecz nauczenie go jak ma sobie radzić z emocjami, jak je kontrolować. Takie zasady postępowania zostają na całe życie. Dając konkretną instrukcję, dajemy narzędzie. Dziecko dzięki temu uczy się samokontroli. Przypomina mi się tutaj fragment pewnej bajki, w której główny bohater zgubił zabawkę i bardzo rozpaczał. Straszy kolega zaproponował, aby ten przypomniał sobie, gdzie bawił się wcześniej i wrócił w każde z tych miejsc. Obiecał, że na pewno tam znajdzie swoją zabawkę. Tak też się stało. Tę zasadę wykorzystywałam wielokrotnie w pracy z dziećmi – sprawdza się. Działa również w świecie dorosłych. Wypróbuj ją proszę sam nim zaproponujesz ją dziecku.

WAŻNE ZASADY w Nauce Dzięki Instrukcjom

Dziecko, kiedy jest rozstrojone, najbardziej potrzebuje Ciebie. Złe zachowania biorą się stąd, że dziecko nie potrafi poradzić sobie z tym, co wokół niego się dzieje i z tym co dzieje się w nim. Takie zachowanie to wołanie o pomoc. Dobrze, aby rodzic pokazał dziecku jak bardzo je kocha mimo, że zachowało się niewłaściwie. Taki kontakt emocjonalny to nie pobłażanie, on pomoże dziecku się uspokoić.

Jak to zrobić?

Odwołam się do przykładu. Byłam ostatnio z trzylatką w restauracji hotelowej na obiedzie. Było dość tłoczno, chciałam ją zaprowadzić do wcześniej upatrzonego stolika. Przepychałam się w tłumie trzymając dziecko kurczowo za rękę. I nagle krzyk „nie chcę , tutaj jest za gorąco”. Większość gości zwróciła na nas uwagę, napięcie u dziecka rosło. Wtedy zatrzymałam się, przykucnęłam przy dziecku i powiedziałam „przepraszam ale Cię nie słuchałam, powtórz jeszcze raz”, Dziecko odpowiedziało już nieco spokojniej „chcę iść tam” i pokazało drugą część sali, gdzie było niewiele osób. „Dobrze, możemy tam pójść” i poszłyśmy. Miejsca było więcej, ludzi mniej tylko trochę daleko do „szwedzkiego stołu”.

Zobaczcie proszę, co w tym działaniu było moim celem? Chciałam być blisko „kuchni”, a dziecku prawdopodobnie przeszkadzał szum i tłok. Dziecko nie potrafiło z racji swojego wieku inaczej zamanifestować swoich potrzeb. Moje zatrzymanie się, pochylenie, danie uważności dziecku było emocjonalnym wsparciem.

Zadanie sobie pytania DLACZEGO tak zachowuje się moje dziecko, powstrzymuje nas od reakcji typu „przestań krzyczeć, wstyd mi przynosisz”. Dzieci w tym wieku często reagują krzykiem lub nawet biciem, gdy chcą po prostu zwrócić na siebie większą uwagę, bo nie potrafią inaczej. Przysłowiowe „kazanie” w momencie gdy dziecko jest roztrojone nie jest najlepszym wyjściem. Warto po takim incydencie przejść do INSTRUKCJI POSTĘPOWANIA. Powiedzieć, np. „Czy to miejsce jest dobre? Jeżeli tak, to umówmy się, że następnym razem, gdy będziesz coś chciała pociągniesz mnie za rękę i powiesz „muszę ci coś ważnego powiedzieć”. OK? Ponieważ każde dziecko jest inne to identyczne zachowanie nie musi przynieść oczekiwanych rezultatów. Dlatego z powyższego przykładu płynie wniosek:

Niezależnie od sytuacji najważniejsze jest aby rodzic dał dziecku emocjonalne wsparcie, wtedy ma szansę, że się nieco uspokoi.
Dopiero później zastanów się, jaką to może być lekcją/nauką/instrukcją postępowania w przyszłości.

Refleksja dobra dla każdego rodzica:
Jeżeli myślałaś/myślałeś do tej pory „moje dziecko nie chce tego (…) zrobić”, zamień je na myślenie „moje dziecko nie może tego (…) zrobić”. Zobacz, jak taka zmiana wpływa na poziom Twojej frustracji i poziom Twojego rozumienia drugiego człowieka. Jeżeli ktoś w świecie dorosłych czegoś „nie chce zrobić” to jak go postrzegasz? Jeżeli natomiast „nie może”, co wtedy?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów nawiązania kontaktu jest dotyk, pełne miłości dotknięcie. Na młodsze dzieci dobrze działa przytulenie, pomasowanie pleców. Na starsze położenie dłoni na ramieniu, przedramieniu, na dłoni. Taki gest mówi „wiem córeczko/synku, wiem”, „rozumiem cię” jest gotowością do słuchania. Potem wysłuchaj swoje dziecko, jeżeli chce mówić. Wysłuchaj, wyraź empatię werbalnie i niewerbalnie – to dostrojenie się do dziecka. Następnie dopiero przychodzi czas na naukę/instrukcję dobrego zachowania w przyszłości.

Teraz czas na wypróbowanie tej techniki. Jestem ciekawa efektów jakie osiągniesz i modyfikacji, których zastosowanie przyniosło Ci sukces. Podziel się swoim doświadczeniem pisząc w komentarzach.

Autor: Ilona Duda
“Ja Rodzic”
www.noweperspektywy.pl

Tag:mądry rodzic, rodzic, wychowanie, wychowanie bez bicia, wychowanie bez kar

  • Share:
author avatar
oklasewyzej

Poprzedni post

Sygnały niewerbalne w relacjach z dzieckiem
28 września 2021

Następny wpis

Szkoła Waldorfska – mniej znane oblicze edukacji
8 października 2021

Może Ci się spodobać

pexels-julia-m-cameron-4145190
Edukacja zdalna – samo zło?
27 października, 2021
pexels-tara-winstead-6692923
Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki
25 października, 2021
duy-pham-Cecb0_8Hx-o-unsplash
Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
20 października, 2021

Archiwum

  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

  • Fundacja Homini
    Katowice, ul. Sobieskiego 11
  • Biuro Projektu
    Zabrze, ul. Wolności 345
  • kontakt@oklasewyzej.edu.pl
Facebook Instagram

Copyright 2021 - oklasewyzej.pl / creation: makyo.pl / Polityka prywatności

Na naszej stronie używamy plików cookie, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
UstawieniaAkceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT