• Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt
  • Facebook
O Klasę Wyżej
  • Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt

Blog

Strona główna » Blog » Szkoła Waldorfska – mniej znane oblicze edukacji

Szkoła Waldorfska – mniej znane oblicze edukacji

  • Wysłane przez oklasewyzej
  • Kategorie Blog
  • Data 8 października 2021

W minionym tygodniu kilkoro rodziców poprosiło nas o przybliżenie różnych metod edukacji stosowanych w naszych, polskich szkołach. Placówki Montessori, szkoła waldorfska, demokratyczna, czy edukacja domowa – to tylko niektóre tematy mniej znane szerszej grupie odbiorców. Odpowiadamy więc na prośby i rozpoczynamy cykl artykułów, które przybliżą zasady, wady i zalety każdego z systemów.

Szkoła Waldorfska

Rozpoczynamy od szkół waldorfskich. I już na samym początku prostujemy – nie, nie założył ich Waldorf, a Rudolf Steiner – austriacki filozof i działacz społeczny. Pierwsza placówka tego typu została założona w 1919 roku w Stuttgarcie przy fabryce tytoniu Waldorf-Astoria. Jej celem było zapewnienie dostępu do edukacji każdemu młodemu człowiekowi, niezależnie od jego pochodzenia. W 2019 roku na świecie funkcjonowało ponad 2 000 przedszkoli i 1 200 szkół waldorfskich w 75 krajach. Najwięcej tego typu placówek znajduje się w Niemczech, USA oraz Holandii. Na podstawach pedagogiki steinerowskiej został oparty system oświaty w Finlandii, uznawany za jeden z najlepszych modeli edukacji na świecie (tak, obiecujemy, że o fińskiej edukacji również powstanie stosowny artykuł; może zainspiruje włodarzy rodzimych placówek?)

Zasady:

Podstawową zasadą edukacji waldorfskiej jest wspieranie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju. Dotyczy ona głównie trzech sfer: myślenia, uczuć i woli. Cechami charakterystycznymi szkół steinerowskich są m.in.:

  • brak ocen i podręczników,
  • holistyczne podejście do ucznia,
  • nauka praktyczna, edukowanie przez doświadczenia i przeżycia, czy koncentracja na naturze.

Poza tym dużą uwagę przykłada się w nich do zajęć artystycznych, uwrażliwiania młodego człowieka na piękno, rozwój samodzielności, a także nauczanie zgodne z indywidualnymi predyspozycjami uczniów.

Pedagogika waldorfska wyróżnia trzy siedmioletnie etapy rozwoju młodego człowieka:

  • pierwszy od narodzin do 7 roku życia,
  • drugi od 7 do 14 roku życia,
  • trzeci od 14 do 21 roku życia.

W pierwszym etapie

dziecko kształtuje i opanowuje własne ciało. W tym okresie bardzo ważne jest zbudowanie zdrowej oraz prawidłowo funkcjonującej fizyczności. Edukacja tego etapu ma zapewnić dziecku możliwość rozwoju fantazji i wyobraźni, dlatego zajęcia obejmują m.in. rysowanie, malowanie, modelowanie, opowiadanie i inscenizowanie baśni, grę na instrumentach, lepienie z gliny, tworzenie strojów do przedstawień i inne. Dzieci poznają świat, w grupach, które nie są podzielone ze względu na wiek – dzięki temu dzieci młodsze mają okazję integrować się ze starszymi i uczyć się od siebie współdziałania, rozwiązywania konfliktów, wyznaczania granic, szacunku oraz empatii. Dokładnie tak, jak ma to miejsce w społeczeństwie. Dzieci ćwiczą przydatne umiejętności takie jak krojenie, gotowanie czy sprzątanie – pod okiem wychowawców same przygotowują swoje posiłki.

Edukacja w drugim siedmioleciu

zakłada uczenie się w różnych blokach tematycznych przez kilka tygodni, np. polski, przyroda, matematyka. Do przedmiotu, nauczanego na początku, wraca się dopiero po kilku miesiącach. Nauczyciel musi wykazać się dużą kreatywnością, aby nie powtarzać materiału. Nie ma konkretnego planu nauczania, jest on na bieżąco dostosowywany do uczniów. Między nauczycielem a uczniami wytwarza się silna więź. Dodatkowo, duży nacisk kładzie się na rozwijanie kreatywności, indywidualizm i wolność uczniów. Istotna jest także współpraca z rodzicami. Rudolf Steiner zakładał, że dzieci nie powinny otrzymywać stopni, a jedynie oceny opisowe. Szkoły waldorfskie w Polsce stosują opisowy sposób oceniania, jednak zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji, na świadectwach muszą również pojawić się stopnie.

Ostatni etap nauczania

także stosuje podejście holistyczne. Ma on za zadanie ułatwić młodemu człowiekowi aktywne i samodzielne wyrażanie własnego punktu widzenia, tworzenie osądów, rozwijanie logiki oraz krytyki. W czasie dyskusji i rozmów, nauczyciel i uczeń są dla siebie partnerami. Pojawia się wówczas zdolność myślenia abstrakcyjnego, co rzutuje na metody nauczania. Młodzi ludzie uczą się wówczas chemii, fizyki, astronomii, a nierzadko również języków starożytnych. Liceum waldorfskie stawia również na rozwój umiejętności praktycznych – robótek ręcznych, stolarki czy pracy z gliną.

Wady systemu:

Jak wszystkie placówki i każdy system, szkoła waldorfska ma swoje wady i zalety.
Do wad przeciwnicy najczęściej zaliczają:

  • tworzenie iluzji idealnego świata, co wiąże się z obawami dorosłych, że młodzi ludzie kształceni w tym systemie nie poradzą sobie w brutalnej rzeczywistości
  • późna nauka czytania (w wieku 7-8 lat)
  • system nauczania blokowego, względem którego podnosi się zastrzeżenia, że materiał, który nie jest stale powtarzany, nie zostanie dostatecznie dobrze zapamiętany przez dziecko
  • opłaty – szkoły steinerowskie powstały z myślą o kształceniu wszystkich dzieci, bez względu na pochodzenie; tymczasem obecnie uczą się w nich jedynie dzieci osób majętnych – opłaty w Polsce zwykle przekraczają 1000 złotych na miesiąc
  • placówkom waldorfskim zarzuca się sekciarstwo – nie są one akceptowane przez Kościół Katolicki

Zalety – Szkoła Waldorfska:

  • wysokie wyniki egzaminów wskazują, iż uczniowie ponadprzeciętnie radzą sobie z przyswojonym materiałem
  • stała opieka psychologa i logopedy w cenie czesnego
  • indywidualne podejście do ucznia, nastawione na budowanie pozytywnych relacji
  • brak codziennych ocen sprawia, że uczniowie zaczynają przyswajać wiedzę z chęci odkrywania nowego, a nie dla kolejnych stopni
  • uczniowie szkół waldorfskich, dzięki zajęciom dodatkowym są wszechstronnie wykształceni, otwarci na świat, kulturę i sztukę, z dobrą znajomością poruszania się w świecie obowiązków codziennych.

Czy szkoły waldorfskie są dobre czy złe – zapewne na to pytanie chcą usłyszeć odpowiedź rodzice. Szkoły steinerowskie są inne – są dobrą alternatywą dla niektórych dzieci i rodzin. Jednak przed wyborem takiej placówki warto dogłębnie sprawdzić jej zasady, gdyż wiele jest w Polsce szkół zaledwie inspirujących się pedagogiką waldorfską, zupełnie pomijających jej istotne zasady.

 

Zapraszam także do lektury “Szkoła publiczna czy prywatna?“

Tag:metody edukacyjne, systemy edukacyjne, szkoła waldorfska, szkoły w Polsce

  • Share:
author avatar
oklasewyzej

Poprzedni post

Ja Rodzic
8 października 2021

Następny wpis

Nauczyciel z Klasą – czy istnieje?
12 października 2021

Może Ci się spodobać

pexels-julia-m-cameron-4145190
Edukacja zdalna – samo zło?
27 października, 2021
pexels-tara-winstead-6692923
Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki
25 października, 2021
duy-pham-Cecb0_8Hx-o-unsplash
Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
20 października, 2021

Archiwum

  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

  • Fundacja Homini
    Katowice, ul. Sobieskiego 11
  • Biuro Projektu
    Zabrze, ul. Wolności 345
  • kontakt@oklasewyzej.edu.pl
Facebook Instagram

Copyright 2021 - oklasewyzej.pl / creation: makyo.pl / Polityka prywatności

Na naszej stronie używamy plików cookie, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
UstawieniaAkceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT