• Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt
  • Facebook
O Klasę Wyżej
  • Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt

Blog

Strona główna » Blog » Nauczyciel z Klasą – czy istnieje?

Nauczyciel z Klasą – czy istnieje?

  • Wysłane przez oklasewyzej
  • Kategorie Blog
  • Data 12 października 2021

Narzekamy na edukację w Polsce. Dostrzegamy głównie jej wady. Ale „edukacja” to tylko pojęcie. A za nim stoją ludzie – osoby, od których zależy bardzo wiele, a może nawet wszystko. To, oczywiście, nauczyciele. I to ich postawa, praca i zachowanie mogą zmieniać oblicza szkół. Jaki więc powinien być ten idealny nauczyciel? Jaki powinien być Nauczyciel z Klasą? Taki z efektem WOW?

Nauczyciel z Klasą

Grono naukowców (Lepper, Mark R.; Woolverton, Maria Aronson) w swoim opracowaniu (The wisdom of practice: Lessons learned from the study of highly effective tutors) skoncentrowało się na wnioskach z doświadczeń nad najskuteczniejszymi nauczycielami. W ten sposób powstała lista składająca się na sukces nauczyciela. W jej skład wchodzą:

  1. Wiedza – najskuteczniejsi nauczyciele są ekspertami w swojej dziedzinie, bo tylko taka osoba, która dogłębnie zna swój przedmiot, może go przekazać innym. Tylko taki nauczyciel wie, jakie elementy mogą sprawiać uczniowi trudność i potrafi przedstawić je w prosty, łatwy do przyswojenia sposób.
    Ważne jest także nastawienie na samokształcenie. Wiedza sprzyja tym, którzy ją stale pogłębiają, nie zapominając o stałym rozwoju, bo gdy przestaniemy iść naprzód, zaczniemy się cofać.
  2. Relacje – by proces nauczania był efektywny, musi opierać się na relacji. A właściwie musi się od niej zacząć. Nauczyciel z Klasą zdaje sobie sprawę z tego, że skuteczna edukacja rozpoczyna się od relacji. To dlatego tak często mówimy, że nasze dziecko lubi jakiegoś nauczyciela i z chęcią uczy się przedmiotu z nim związanego.
  3. Perspektywa ucznia – skuteczny nauczyciel to ten, który patrzy na proces edukacji oczami ucznia. On/ona rozumie, że dziecko to partner, który ma swoje doświadczenia, potrzeby, spojrzenie na świat. I nie ma sensu ignorować jego indywidualizmu, tylko budować wiedzę właśnie na nim.
  4. Przede wszystkim pytania – Nauczyciel z Klasą opiera zajęcia na pytaniach. Idealnie przeprowadzone zajęcia to w 90% pytania. Wykłady nie przynoszą pożądanych rezultatów. Pytania (a w szczególności pytania sokratejskie) pomogą odkryć w uczniu wiedzę i umiejętności. Nauczyciel osiąga swój cel, a uczeń czuje się odkrywcą!
  5. Odpowiedzi – nie; wskazówki – tak! – skuteczny nauczyciel nie podaje odpowiedzi i rozwiązań na tacy, on wskazuje kierunek, podąża za uczniem, towarzyszy, koryguje i z satysfakcją doświadcza odkrywania właściwych odpowiedzi przez ucznia.
  6. Pozytywna atmosfera – Nauczyciele z Klasą doskonale wiedzą że jedynie w atmosferze bezpieczeństwa, pewności i zaufania można osiągać pożądane efekty edukacyjne. Środowisko stresu, napięcia, niepewności, lęku, sprzyja popełnianiu błędów przez ucznia i wypaleniu zawodowemu nauczyciela.
  7. Ograniczenie negatywnych ocen – każda osoba, która kiedykolwiek dotknęła choćby podstaw psychologii, wie, że negatywne wzmocnienia są mocno przereklamowane. Niestety, dotyczy to także ocen. Zadanie skutecznego nauczyciela powinno koncentrować się na przekazaniu informacji nad czym powinien wraz z uczniem popracować, a nie na ocenianiu i demotywacji.
  8. Wyważone oceny pozytywne – idealny nauczyciel to ten, który rozumie, że proces nauczania nie wymaga entuzjastycznych reakcji. Dyplomy, naklejki, gadżety wspomagające nie są dla nich, bo doprowadzą do sytuacji, w której uczeń podejmuje trud nauczania tylko z powodów zewnętrznych (uczy się dla oceny, dyplomu). Skuteczny nauczyciel rozumie, że to my, dorośli, popełniamy błąd przeceniając znaczenie ocen (także tych pozytywnych). Nauczyciel z Klasą ma jeden cel – sprawić by wiedza była dla ucznia nagrodą samą w sobie, a motywacja wewnętrzna, która jest warta więcej niż jakikolwiek gadżet wspomagający, będzie stanowić wartość dodaną. To z pewnością jeden z trudniejszych elementów. Ale też najważniejszy.
  9. Wiara – wiara w ucznia – skuteczny nauczyciel nie przestaje wierzyć w ucznia. Bez względu na chwilowe porażki, bez koncentrowania się na tymczasowych problemach. Nauczyciel wierzy, bo wie, że to jedyna droga do tego, by w uczniach zakorzenić wiarę w ich własne siły i możliwości okrywania tego co w każdym przedmiocie najpiękniejsze i najciekawsze.
  10. Rutyna – to słowo, które tak często postrzegamy pejoratywie, a to właśnie ona buduje pewność i bezpieczeństwo. A skoro rozumiemy, że najmniejsze dzieci do swojego ekspresowego rozwoju potrzebują rutyny dnia, powinniśmy także zrozumieć, że starsze dziecko także potrzebuje swoistych ram, pewności, która pozwoli mu spokojnie się rozwijać

Do tego dekalogu, pewnie niejeden pedagog dorzuciłby jeszcze kilka zagadnień. I dobrze. Każdy kreuje swój warsztat w sposób indywidualny. Ważne by nie ignorować któregokolwiek z elementów powyższej listy, bo tylko razem stworzą pełny obraz Nauczyciela z Klasą.

Jeżeli czujesz niedosyt wiedzy, umiejętności lub kompetencji w którymkolwiek z opisanych obszarów, to już wkrótce będziesz mógł wziąć udział w szkoleniu, które zagwarantuje jej uzupełnienie.
Śledź nasze AKTUALNOŚCI!

Tag:dobry edukator, edukacja w polsce, idealny nauczyciel, nauczyciel z klasą

  • Share:
author avatar
oklasewyzej

Poprzedni post

Szkoła Waldorfska – mniej znane oblicze edukacji
12 października 2021

Następny wpis

W dniu Waszego Święta - Święto Edukacji Narodowej
14 października 2021

Może Ci się spodobać

pexels-julia-m-cameron-4145190
Edukacja zdalna – samo zło?
27 października, 2021
pexels-tara-winstead-6692923
Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki
25 października, 2021
duy-pham-Cecb0_8Hx-o-unsplash
Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
20 października, 2021

Archiwum

  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

  • Fundacja Homini
    Katowice, ul. Sobieskiego 11
  • Biuro Projektu
    Zabrze, ul. Wolności 345
  • kontakt@oklasewyzej.edu.pl
Facebook Instagram

Copyright 2021 - oklasewyzej.pl / creation: makyo.pl / Polityka prywatności

Na naszej stronie używamy plików cookie, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
UstawieniaAkceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT