Wymarzony przez ucznia – nauczyciel

Właśnie przeżywamy jedno z ważniejszych szkolnych świąt – Dzień Nauczyciela
Z tej okazji przewertowaliśmy bazy osobiste, internetowe i telefoniczne, zbierając opinie dzieci i młodzieży na temat wymarzonego nauczyciela. Jaki więc powinien być?
Bez względu na wiek, zarówno dzieci jak i młodzież, powtarzają listę kilku cech:
- spokojny – bo jego spokój będzie się im udzielał,
- entuzjastyczny – żeby tym entuzjazmem zarażał młodych,
- wyrozumiały – bo wtedy ma szansę nauczać, oprócz swojego przedmiotu, także tolerancji,
- pełen kultury osobistej – bo to właśnie ona jest podstawą budowania prawidłowych relacji na linii nauczyciel-uczniowie-rodzice,
- chętnie wykonujący swój zawód – bo tylko wówczas młodzi ludzie będą się uczyli z równą chęcią.
To fundamentalne cechy
Starsi uczniowie i rodzice wspominają jeszcze o kilku znaczących wartościach, które powinny być istotne dla nauczyciela:
- zdrowy rozsądek i otwartość – w dzisiejszych czasach system edukacji wpycha młodych ludzi w trybiki wyścigu szczurów; uczniowie pracują po 12-14 godzin dziennie, żyją w permanentnym stresie, są stale oceniani, sprawdzani i weryfikowana jest ich wiedza; żyją w świecie, w którym my-dorośli nie chcielibyśmy i nie umieli żyć. Tymczasem to od nauczyciela zależy, czy będzie on stronnikiem tego systemu, czy też zdecyduje się na przygotowanie dzieci i młodzieży do rozwiązywania problemów, samodzielnego pozyskiwania wiedzy i jej weryfikowania,
- świadomość autorytetu – nauczyciel, czy tego chce czy nie, jest dla młodych ludzi wzorem; uczniowie, bezwiednie lub celowo, powielają jego zachowania; jeśli nauczyciel pozwala sobie na swobodne wypowiedzi („przestań zrzędzić”), osobiste wtrącenia do procesu edukacji („chyba masz gorszy dzień”), spadek samopoczucia i formy („dziś mi dajcie spokój”), nie powinien się dziwić, że jego uczniowie zachowują się bardzo podobnie, a czasami nawet idą krok dalej. To nie oznacza epoki upadku autorytetów, to znaczy, że autorytety nie zdają sobie sprawy z tego jak wielki wpływ mają na kolejne pokolenia.
W obecnych czasach, gdybyśmy chcieli zmienić cokolwiek w systemie edukacji, możemy liczyć tylko na inicjatywy oddolne. I, nie okłamujmy się, są one niezbędne, jeśli chcemy, by tych 12-14 godzin dziennie, przemocą wyrywanych z życia naszych dzieci, nie było czasem zmarnowanym. I tutaj musimy liczyć na nauczycieli-pedagogów – tych mądrych, silnych, zaangażowanych i w pełni świadomych tego, że od ich działań zależy przyszłość moja, twoja i ich.
Przeczytaj również: Nauczyciel z Klasą – czy istnieje?