• Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt
  • Facebook
O Klasę Wyżej
  • Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt

Blog

Strona główna » Blog » Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki

Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki

  • Wysłane przez oklasewyzej
  • Kategorie Blog
  • Data 25 października 2021

Zgodnie z obietnicą, kontynuujemy przybliżanie szkół działających według alternatywnych metod pedagogicznych. Dziś pora na placówki pracujące zgodnie z zasadami Montessori.

Maria Montessori

była pedagogiem i jedną z pierwszych lekarek we Włoszech. Była zagorzałym przeciwnikiem tradycyjnego modelu edukacji, który opierał się na surowej dyscyplinie, unieruchamianiu dzieci w ławkach i tłumieniu ich naturalnej ciekawości. W książce jej autorstwa „Domy dziecięce: metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowywaniu najmłodszych dzieci” możemy przeczytać, że „niewola jest podstawową zasadą pedagogii; panuje w sali szkolnej, panuje w duszy nauczyciela. Żądacie dowodów? Wystarcza jeden: ławka. Ławka ilustruje jeden z największych błędów materialistycznej pedagogii naukowej”.
Po ukończeniu studiów medycznych i otrzymaniu stopnia doktora psychiatrii, Maria Montessori pracowała w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego, gdzie zajmowała się dziećmi niedorozwiniętymi i niepełnosprawnymi. Doszła tam do wniosku, że problem ich kształcenia i rozwoju nie wynika z natury medycznej, lecz pedagogicznej. Z tego powodu należy stworzyć specjalne formy pracy nad ich rozwojem. Dzięki jej nowatorskim metodom, uczniowie zaczęli osiągać lepsze wyniki w nauce niż ich zdrowi rówieśnicy. W 1907 roku w San Lorenzo, jednej z najbiedniejszych dzielnic Rzymu, otworzyła Dom Dzieci – pierwszą szkołę, w której stosowała swoją metodę nie tylko na uczniach z zaburzeniami, ale również w pełni zdrowych. Bardzo szybko odniosła spektakularny sukces, a raczej odniosły go dzieci uczone zgodnie z zasadami Marii Montessori.

A jakie to zasady?

  • kształtowanie umiejętności dziecka według jego indywidualnego tempa rozwoju. Montessori wymieniała cztery kluczowe fazy:
    odkrywcy – od urodzenia do 6. roku życia. Dziecko eksploruje wówczas otoczenie, naśladuje dorosłych, jest wrażliwe na naukę i rozwija swoje umiejętności poznawcze. To etap, gdy jego umysł jest najbardziej chłonny;
    świadomego poznawania świata – między 6. a 12. rokiem życia. Dziecko zaczyna wtedy poznawać swoje otoczenie w sposób świadomy, współpracuje z rówieśnikami. To również czas rozwoju wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego;
    odnajdywania się w społeczeństwie – między 12. a 18. rokiem życia. Nastolatek poszukuje własnej tożsamości, próbuje znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie oraz autorytet, na którym będzie mógł się wzorować;
    współtworzenia świata – po 18. roku życia. Młody człowiek osiąga stabilność, jest zaangażowany w pracę nad własnym charakterem, wzrasta również jego potrzeba współpracy z mentorem.
  • samodzielność – Maria Montessori stawiała na zasadę „pomóż mi zrobić to samemu”. Nauczyciel wspiera dziecko wtedy, gdy jest to konieczne. Poza tym, uczniowie mają swobodę wyboru miejsca, rodzaju oraz czasu pracy,
  • brak kar i nagród – jednym z podstawowych założeń pedagogiki Marii Montessori jest odejście od systemu kar i nagród. Dzięki temu dzieci uczą się chętnie i bez przymusu. W praktyce oznacza to brak ocen, sprawdzianów i kartkówek, jedynie wskazywanie kierunków rozwoju i zakresu tematycznego, który powinien być przepracowany ponownie,
  • indywidualne tempo nauczania – uczeń pracuje we własnym tempie i uczy się tego, co aktualnie jest dla niego interesujące,
  • lekcje ciszy – ułatwiają dziecku skupienie się, osiągnięcie wewnętrznej harmonii oraz spokoju. Dzięki nim, praca uczniów jest bardziej efektywna oraz lepiej przyswajają oni wiedzę,
  • porządek – dzieci montessoriańskie uczą się utrzymywania porządku w otoczeniu,
  • klasy bez podziału wiekowego – w niektórych występuje różnica nawet 3 lat. Dzięki temu dzieci mogą uczyć się od siebie wzajemnie,
  • brak prac domowych – Montessori uważała, że miejscem do zdobywania wiedzy jest szkoła, a w domu dziecko powinno mieć czas na zabawę,
  • odejście od 45-minutowych lekcji oraz przerw.

Jak każda metoda, ta montessoriańska także ma swoje zalety i wady.

Co możemy do nich zaliczyć:

  • wśród zalet wymienia się możliwość elastycznej, angażującej nauki i indywidualne podejście do każdego ucznia. Dzieci uczą się chętnie, ponieważ nie ciąży nad nimi widmo kary. Nie potrzebują one również zewnętrznej motywacji w postaci nagrody. Uczniowie unikają frustracji, stresu oraz krytyki, z którymi często borykają się ich rówieśnicy w szkołach tradycyjnych. Edukacja Montessori nastawiona jest na rozwijanie talentów, odnajdywanie pasji, uczenie samodzielności, odpowiedzialności, pracy w grupie i szacunku do innych. Ich posłuszeństwo wynika z samokontroli, a nie przymusu. Plusem jest również wzajemna nauka od kolegów i koleżanek w różnym wieku
  • według przeciwników tej metody, dzieci montessoriańskie mogą mieć problem z adaptacją do zasad panujących na kolejnych etapach edukacji. Osoba, która uczęszczała do przedszkola, szkoły podstawowej i liceum Montessori, na studiach oraz w pracy zawodowej zderza się z zupełnie nową rzeczywistością. Stres, pośpiech, krytyka, oceny, hałas i nauczanie pamięciowe mogą być barierą nie do przeskoczenia.

Czy ta podstawowa wada stanowi realne zagrożenie?

Odpowiedzią są chyba absolwenci szkół montessoriańskich i ich kariery. Szkoły te ukończyli: Larry Page i Sergey Brin (założyciele Google`a), Jeff Bezos (twórca Amazona), Will Wright (pomysłodawca The Sims), Jacqueline Kennedy Onassis (była Pierwsza Dama USA), Gabriel Garcia Marquez (laureat literackiej Nagrody Nobla), Alan Rickman (aktor brytyjski, niezapomniany Severus Snape), George Clooney (aktor, laureat Oscara i Złotego Globu), Beyonce Knowles (piosenkarka) i wielu, wielu innych.

Jednak podstawową, najpoważniejszą wadę systemu Montessori w Polsce stanowi fakt, iż przytłaczająca większość szkół stosuje jedynie elementy pedagogiki Marii Montessori, pomijając znaczącą większość.

 

Czytaj także: “Szkoła Waldorfska – mniej znane oblicze edukacji”

Tag:dzieci montessoriańskie, Maria Montessori, szkoła montessoriańska, zasady montessoriańskie

  • Share:
author avatar
oklasewyzej

Poprzedni post

Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
25 października 2021

Następny wpis

Edukacja zdalna – samo zło?
27 października 2021

Może Ci się spodobać

pexels-julia-m-cameron-4145190
Edukacja zdalna – samo zło?
27 października, 2021
duy-pham-Cecb0_8Hx-o-unsplash
Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
20 października, 2021
111
Wymarzony przez ucznia – nauczyciel
14 października, 2021

Archiwum

  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

  • Fundacja Homini
    Katowice, ul. Sobieskiego 11
  • Biuro Projektu
    Zabrze, ul. Wolności 345
  • kontakt@oklasewyzej.edu.pl
Facebook Instagram

Copyright 2021 - oklasewyzej.pl / creation: makyo.pl / Polityka prywatności

Na naszej stronie używamy plików cookie, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
UstawieniaAkceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT