• Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt
  • Facebook
O Klasę Wyżej
  • Aktualności
  • Certyfikacja Szkół
  • Szkolenia dla nauczycieli
    • WOW! NAUCZYCIEL Z KLASĄ
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Wychowawców Przewodników
    • CUD WYCHOWANIA czyli Szkoła Mądrych Rodziców
  • Dla uczniów
    • Konkursy
    • Czas wolny
    • Jeśli nie Oxford to co?
  • Kontakt

Blog

Strona główna » Blog » Edukacja zdalna – samo zło?

Edukacja zdalna – samo zło?

  • Wysłane przez oklasewyzej
  • Kategorie Blog
  • Data 27 października 2021

W kolejnej fali pandemii wielu rodziców zadaje sobie pytanie: czy szkoły znów zostaną zamknięte, czy grozi nam znowu edukacja zdalna? Ale, czy naprawdę powinniśmy używać określenia: „grozi”. O zaletach i wadach różnych form nauczania, dzisiaj słów kilka.

Przejeżdżając codziennie przez miasto, w którym żyję, w co najmniej trzech miejscach napotykam billboard z połową dziecka uśmiechniętego i drugą częścią smutną. To chyba dość znana reklama, potwierdzająca wyższość edukacji w systemie tradycyjnym, nad wymuszoną nauką zdalną. I prawie każdego dnia zastanawiam się czy moje dziecko, i większość jego kolegów, jest tak bardzo różnych od tego z reklamy. Dlaczego? Ponieważ mój syn i jego rówieśnicy byli bardzo rozczarowani powrotem w szkolne mury. I nie mówię tutaj o końcówce zeszłego roku szkolnego, kiedy w wielu szkołach nie odbywały się standardowe lekcje, tylko rozsądni nauczyciele skoncentrowali się na odbudowaniu relacji. Mam na myśli bieżący rok szkolny, ten od 1 września.

Wszystkie dzieci, z którymi rozmawiam skarżą się na:

  • fatalne relacje rówieśnicze (brak szacunku jest tu najmniejszym problemem), nacechowane złośliwościami, agresją, wyśmiewaniem i poniżaniem; co najgorsze, odbywa się to przy ignorowaniu bądź umniejszaniu tego problemu przez nauczycieli,
  • przepracowanie – wróciliśmy do zadań domowych, kartkówek, testów, odpytywania, sprawdzianów; niektórzy młodzi mają wrażenie, że zadanie nauczycieli koncentruje się na sprawdzeniu czego młodzież nauczyła się w domu,
  • brak czasu na cokolwiek, co szkołą nie jest – 7 godzin w szkole (od siódmej klasy 7 godzin to marzenie nastolatka), plus zadania domowe, plus lektury, plus przygotowania do testów, sprawdzianów, plus projekty do wykonania (w co ambitniejszych szkołach), plus przygotowania do olimpiad i konkursów – niewielu dorosłych chciałoby pracować w takim systemie,
  • niemożność odnalezienia i rozwijania własnej pasji – co wynika bezpośrednio z poprzedniego punktu,
  • nauczanie rzeczy zbędnych; mój syn zwrócił mi uwagę na pewien szczegół, nad którym przechodzimy do porządku dziennego – rozpoczynając naukę w szkole zawodowej, lub później na studiach, młody człowiek styka się z przedmiotem, który zgłębia np. przez rok, dajmy na to cyberbezpieczeństwo, a później, w całym dorosłym życiu, ten jeden rok, podbudowywany samokształceniem, daje mu pracę i utrzymanie przez całe życie; po co więc 8 lat nauki wszelkich odmian historii, jeśli spora część młodych nie zamierza jednak zostać specjalistami od kontrreformacji?
  • całkowite ignorowanie kierunków niezbędnych – szkoła nie przygotowuje do prawdziwego życia; jak często słyszymy, to zadanie rodziców; tylko kiedy mamy je wypełniać, skoro standardowa nauka zajmuje około 12 godzin dziennie?
  • prymat wartości materialnych – jeśli nie masz telefonu, komputera, tabletu z nadgryzionym jabłkiem, a na twoich spodniach i kurtce nie ma pożądanego logotypu, to właściwie nie istniejesz.

I to są minusy szkoły standardowej.

Jak sobie z nimi poradziła edukacja zdalna:

  • ostatni temat nie istniał – na małych ekranikach nie widać logo i metki,
  • zajęcia były skrócone – najczęściej do pół godziny – i właściwie nigdy nie trwały 10 godzin, jak obecnie przy końcu szkoły podstawowej
  • rozsądni nauczyciele nie zawalali uczniów ogromem zadań domowych i ograniczyli do minimum sprawdzanie wiedzy w stresujący sposób (czyli jednak jest to możliwe!),
  • wielu wychowawców skoncentrowało się na relacjach – włączano do zajęć filmy wspierające młodych w trudnym okresie, spotkania na lekcjach wychowawczych poświęcano emocjom, a nie nadrabianiu zaległości merytorycznych,
  • wszystkie powyższe działania sprawiły, że młodzież była mniej wycieńczona nauką, chętniej spotykała się ze znajomymi, a kontakt bezpośredni zyskiwał na wartości.

Jakie z tego wnioski?

To od nas zależy jak odnajdziemy się w każdej rzeczywistości. Tę „wspaniałą” wartość szkół stacjonarnych możemy zepsuć do cna, a z tych znienawidzonych zajęć zdalnych mamy szanse wysnuć wnioski na przyszłość. A może tak mała, a nawet wielka rewolucja w edukacji? Już najwyższy czas!

 

Polecamy również artykuł: “Współczesna szkoła”

Tag:edukacja zdalna, nauka na odległość, szkoła zdalna, współczesna edukacja, zdalne nauczalie

  • Share:
author avatar
oklasewyzej

Poprzedni post

Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki
27 października 2021

Może Ci się spodobać

pexels-tara-winstead-6692923
Szkoły montessoriańskie – trochę inna metoda nauki
25 października, 2021
duy-pham-Cecb0_8Hx-o-unsplash
Bunt nastolatka – (nie)naturalna faza rozwoju
20 października, 2021
111
Wymarzony przez ucznia – nauczyciel
14 października, 2021

Archiwum

  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

  • Fundacja Homini
    Katowice, ul. Sobieskiego 11
  • Biuro Projektu
    Zabrze, ul. Wolności 345
  • kontakt@oklasewyzej.edu.pl
Facebook Instagram

Copyright 2021 - oklasewyzej.pl / creation: makyo.pl / Polityka prywatności

Na naszej stronie używamy plików cookie, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
UstawieniaAkceptuj
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT